جت پرینترهای DOD

انواع جت پرینتر های DOD و تکنولوژی بکار رفته در آن ها :

جت پرینتر های Drops and demand که به اختصار به آنها DOD هم گفته می شوند که این مدل چاپگر ها به دو دسته تقسیم می شوند : جت پرینتر های ریز نگار های-رزولوشن Piezoelectric و جت پرینتر های درشت نگار (Valve jet) لارج کارکتر

سیستم های لارج کارکتر برای چاپ های بزرگ استفاده می شود و تکنولوژی آنها کمی قدیمی شده و با سیستم 7 و 12 و بعضا 16 نازلی کار می کنند. شرکت آرسین صنعت ارشیا ارائه دهنده مدل های مختلف این سیستم می باشد و با ارائه خدمات پس از فروش و بروز همواره در تلاش برای کسب رضایت مشتریان خود می باشد.

مدل دیگر سیستم HR یا های رزولوشین است که با هدهای زارجت XAARJET انگلستان کار می کند. کمپانی آیکون مک در انگلستان همکاری بسیار نزدیکی با کمپانی زارجت انگلستان دارد و بر اساس تکنولوژی های-رزولوشین کار می کنند.

تکنولوژی DOD که در نازل جت پرینتر درشت نگار استفاده می شود از نوع مکانیکی هستند و دارای چاپ های درشت با اندازه نقطه های بزرگ و تعداد نازل های کم هستند.

چاپ روی کارتن به وسیله جت پرینتر DOD

Piezoelectric  ( پیزوالکتریک ) چیست ؟

پیزوالکتریک در واقع قابلیت برخی از موادها و کریستالها می باشد که برای تبدیل انرزی مکانیکی به انرژی الکتریکی و بالعکس از آنها استفاده می شود. یک مثال ساده که همگی ما از آن بارها و بارها استفاده نموده ایم، همان فندک های موجود در منزل ( فندک های بدون گاز ) می باشد که در آن شما با هر بار کشیدن ماشه در واقع یک ضربه به پیزوالکتریک وارد می نمایید و پیزوالکتریک مربوطه یک جرقه در لوله خروجی فندک ایجاد می کند.

البته در جت پرینتر عملیات برعکس بوده و ما با دادن یک ولتاژ به پیزوالکتریک یک ضربه از آن برای پرتاب جوهر می گیریم.

(Piezoelectric ) به معنای چاپگرهای سیستم پیزویی که نازلهای آن فقط یک نقطه را چاپ می کنند به عنوان مثال هد XAAR 128 ، مجهز به ۱۲۸ عدد از این نوع نازلها می باشد.
( ۱۲۸ عدد از نازل هایی که پیزوالکتریک است)

توضیح : در جت پرینتر های CIJ نقاط چاپ شده فقط توسط یک نازل چاپ می شوند درحالی که در چاپگرهای DOD قطرات طبق فرمان توسط نازل های متعدد چاپ می شوند.

جت پرینتر درشت نگار

دارای هدهای استاندارد 7 ، 16 و 32 نازله هستند و عموما برای چاپ روی بسته بندی های ثانویه مثل کارتن و محصولات بزرگی مثل لوله مورد استفاده قرار می گیرند.

درحالی که بسته بندی اولیه نیاز به کدهایی ضد خراش و مقاوم در برابر پاک شدن نیاز دارد، بسته بندی ثانویه نیاز به چاپ خوانا و بزرگ دارد که می توان از لیبل پرینتر یا جت پرینتر درشت نگار که از تکنولوژی DOD در آن استفاده شده باشد بکاربرد.

چاپ روی لوله به وسیله جت پرینتر DOD

جت پرینتر های پیزو (Piezo)

این تکنولوژی از جوهرهایی با زمان خشک شدن متوسط استفاده می کند و همین دلیل، انجام چاپ روی محصولات غیر جاذب را سخت می باشد. جت پرینترهای پیزو رزولوشن چاپ بالایی دارند و از دیگر مزیت های آن می توان به قیمت پایین و متوسط آن اشاره کرد.

مکانیزم عمل هر نازل به این صورت است که:

  1. جوهر در پشت نازلها قرار گرفته
  2. ولتاژ به قطعه پیزوالکتریک داده می شود
  3. پیزوالکتریک تغییر شکل می دهد و فشاری به جوهر وارد می کند
  4. فشار باعث بیرون پریدن قطره ای جوهر می شود.

مزایای جت پرینتر لیزری (DOD)

مزایای استفاده از چاپگرهای لیزری نسبت به سایر جت پرینترها مخصوص چاپ و تولید عبارتند از:

  •  مواد مصرفی صفر
  •  کنترل کامل صفحه نمایش لمسی
  •  احتیاج به تعمیر و نگهداری کم
  •  کدگذاری 3 محوره جهت گیری
  •  قابلیت علامت گذاری استاتیک
  •  آرم های کد ، بارکدها ، ماتریس داده ها و…

در تمامی دستگاه های جت پرینتر عمل چاپ به صورت پرتاب جوهر می باشد و جهت چاپ نیازی به تماس با محصول ندارند.در دستگاه های جت پرینتر عمل چاپ توسط حرکت محصول صورت می گیرد و بسته به سرعت حرکت محصول یا سرعت خط تولید انتخاب نوع جت پرینتر متفاوت می باشد.در جت پرینتر فاصله هد جت پرینتر تا محصول بسته به نوع دستگاه متفاوت بوده و در واقع قدرت پرتاب جوهر در جت پرینتر ها متفاوت می باشد.مکانیزم پرتاب جوهر نیز متفاوت می باشد و بسته به نوع دستگاه عمل پرتاب جوهر متفاوت است.

دیدگاه شما: